Zdeněk Juračka: AČTO jsme zakládali v reakci na neřízenou expanzi zahraničních řetězců

Před 10 lety vznikla Asociace českého tradičního obchodu. Jak na její počátky vzpomíná jeden ze zakladatelů a dlouholetý předseda Zdeněk Juračka?

Ač je to neuvěřitelné, Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) slaví již deset let od svého vzniku. Dnes je respektovanou organizací, počátky AČTO ale zrovna optimistické nebyly. Asociace, kterou jsem měl tu čest zakládat, vznikla v reakci na neblahý vývoj na českém trhu. Po roce 2010 jsme si poněkud pozdě uvědomili, že vývoj se ubírá jiným směrem, než bychom si představovali a přáli. Museli jsme bohužel konstatovat, že se nám přes četné aktivity a snahu nepodařilo přimět několik po sobě jdoucích vlád, aby s námi diskutovaly na téma regulace maloobchodního trhu. Všechny vlády upřednostňovaly své politické cíle a z nich plynoucí vzájemné půtky před starostí o budoucnost českého maloobchodu a jeho nepříznivý vývoj. Výsledek byl jednoznačný a zřejmý.  

Zahraniční obchodní řetězce plně využily zcela otevřený a nikým nekontrolovaný trh. Bez jakýchkoliv ohledů na své původní sliby a cíle zásadním způsobem překračovaly všechny meze a obsazovaly jednu výhodnou tržní pozici za druhou. Situace využila také aktivní početná vietnamská komunita obsazující prakticky veškeré dostupné prodejní prostory. Český maloobchod se tak dostal do kleští, z nichž nebylo úniku. Museli jsme tedy vyvinout nové úsilí. Oslovili jsme státní instituce i politiky, kteří byli ochotni o problému vůbec diskutovat.

Vedle vládního politikaření a neřízené expanze zahraničních řetězců byl další ranou do vazu úspěšný tlak řetězců na změny ve vedení a trendech Svazu obchodu a cestovního ruchu. Nečistou zákulisní politikou řetězce dosáhly nejen personální, ale i trendové změny ve vedení Svazu a plně jej podřídily svým potřebám. Důsledkem pak bylo rozbujení šedé ekonomiky v maloobchodním podnikání, která výrazně omezovala snahy poctivých českých obchodníků uspět na trhu a mnohé bohužel dohnala i k ukončení jejich podnikání. A další negativa následovala.

Jedním z nich byl zcela zásadní nezájem většiny výrobců, a to včetně českých, podpořit stabilizaci a postavení českého maloobchodu. Že to byl omyl, zjistili pozdě, neb systém výběru sortimentu a zásobování řetězců přebíraly postupně mateřské zahraniční firmy, které využily získané obchodní pozice řetězců k postupnému upřednostňování prodeje dovozových komodit. Jako východisko z této složité až prekérní situace byla částí ještě stále pozitivně naladěných a ochotných vůdců českého maloobchodu vytvořena Asociace českého tradičního obchodu jako nezávislého seskupení, hájící zájmy nezávislých českých obchodníků a snažící se o nápravu nepříznivého vývoje, do kterého byl český maloobchod vmanévrován. Byl jsem zvolen do čela asociace a rád konstatuji, že i pod vedením mého nástupce Pavla Březiny AČTO drží získané pozice a rozvíjí i další činnosti ve prospěch českých maloobchodníků.

Jako příklad zdařilých aktivit lze uvést prosazení elektronické evidence tržeb, dotace ztrátových venkovských prodejen či zastoupení AČTO ve významných institucích. Mé přání jako jednoho ze zakladatelů je samozřejmě podpořit význam AČTO a zaznamenat další úspěchy ve prospěch českých maloobchodníků.

Ing. Zdeněk Juračka, čestný předseda AČTO

úvodní foto: Tomáš Škoda